Bij het regelmatig stilstaan en onderzoeken van de signalen die je lichaam je geeft, kun je een waardevolle sleutel in handen krijgen die je helpt om je eigen gezondheid te optimaliseren. Zo kun je bijvoorbeeld na het eten van geraffineerde suikers, last krijgen van een opgeblazen buik.

Maar ook als je volledig gezond eet, kan het zijn dat er bepaalde symptomen optreden na het eten van een gezonde maaltijd. Dit kan te maken hebben met de verhouding tussen koolhydraten en vet/eiwit.

Je lichaam vertelt je de ideale balans tussen koolhydraten en vet/eiwit in een maaltijd. Ons lichaam geeft ons namelijk signalen die je informatie geven over de maaltijd die je zojuist hebt gegeten.

Wanneer je een gezonde, uitgebalanceerde maaltijd hebt gegeten, dan merk je dit aan de volgende signalen:

  • Je voelt je verzadigd en tevreden
  • Je hebt geen honger of trek in een snack of iets zoets
  • Je energieniveau blijft stabiel
  • Je denkt helder na en bent productief (tijdens werk of studie)

Is de balans tussen koolhydraten en eiwit/vet niet ideaal geweest voor jou, dan kan je lichaam minder positieve signalen geven. Kijk eens of je deze signalen herkent. Check één tot twee uur na de maaltijd hoe je je voelt:

Signalen:spaghetti2

  • Alweer honger na het eten
  • Je hebt na het eten trek in een snack
  • Je bent nog in staat om normaal te functioneren, maar je voelt wel een onderliggende vermoeidheid
  • Je voelt je helemaal op. Je kan nu meteen slapen
  • Je hebt een mistig hoofd (niet helder kunnen nadenken, concentratieproblemen, niet goed uit je woorden komen)

Geeft je lichaam je een of meerder van bovenstaande signalen? Dan heb je waarschijnlijk te veel koolhydraten gegeten tijdens de maaltijd. Verlaag dan de koolhydraten bij je volgende maaltijd en doe er iets meer vet of eiwit bij. Alhoewel het bij de eerste twee symptomen natuurlijk ook zo kan zijn dat je te weinig hebt gegeten 🙂

Signalen:lambchops

  • Je zit vol, maar je hebt nog steeds trek
  • Je hebt trek in iets zoets
  • Je energieniveau is niet verbeterd
  • Het eten valt zwaar op de maag

Geeft je lichaam je een of meerder van bovenstaande signalen? Dan kan het zijn dat je maaltijd te veel vet of eiwit bevat. Verlaag de vet- en/of eiwitbron en voeg een schep extra koolhydraten toe bij je volgende maaltijd. Kijk vervolgens hoe je lichaam daarop reageert.

Op deze manier kun je de optimale verhouding vinden waar jouw lichaam het beste op functioneert.

Niet alle signalen hebben te maken met een scheve verhouding tussen koolhydraten en vet/eiwit in de maaltijd. In sommige gevallen kan de Candida een oorzaak zijn van het verlangen naar suiker na een maaltijd, of is er een intolerantie tegen een voedingsmiddel wat voor een reactie zorgt. Maar ook andere oorzaken zijn mogelijk. Tijdens een hormonale intake wordt al snel duidelijk wat bij jou de oorzaak is.