spaghetti bologneseWil je glutenvrij gaan leven, maar kun je de gedachte om je lievelingspasta te moeten missen niet verdragen? Die heerlijke standaard spaghetti bolognese, die lasagna uit de oven waar je zo van smult, die ouderwetse macaroni met kaas van je moeder. Tja… je bent waarschijnlijk veel beter af zonder. Zo’n grote hoeveelheid aan koolhydraten en gluten in de avond, daar doe je je lichaam geen plezier mee.

Maar er is goed nieuws. Met een kleine twist, kun jij gewoon je pasta blijven eten. Maar dan een gezondere versie. Ik heb een aantal alternatieven op een rij gezet.

Glutenvrije pasta

Wil je toch pasta op het menu, neem dan de glutenvrije soorten. Deze zijn veel vriendelijker voor je darmen. Deze pasta’s zijn gemaakt van glutenvrije graansoorten, zoals rijstmeel of boekweitmeel. Kijk wel goed naar de ingrediënten lijst of er geen toegevoegde suikers, verdikkingsmiddelen of e-nummers in zitten. Glutenvrij betekent namelijk niet automatisch dat het een gezond product is. Dat ligt er maar net aan wat ze ervoor in de plaats gebruiken.

Ik zet een aantal alternatieven voor je op een rij:

  • Lasagna: Lieke is vrij lasagnabladeren van maismeel (Ekoplaza)
  • Fusilli: Boekweit pasta (Ekoplaza)
  • Spaghetti: spaghetti van rijstmeel (Ekoplaza)
  • Risotto: boekweit (hele graansoort) komt erg dicht in de buurt van deze smaak (Ekoplaza)

Het eten van deze pasta’s kost je geen extra moeite in de keuken. Je bereidt ze op dezelfde manier, het ziet er precies hetzelfde uit en de smaak komt ook aardig in de buurt. Je moet alleen wel even uit je comfortzone gaan om ze te kopen. Heb je de Ekoplaza of natuurwinkel in de buurt, dan is er geen probleem. Anders kun je ze altijd nog online bestellen. Bijvoorbeeld bij de glutenvrije webshop. Als je een grotere hoeveelheid per keer koopt, dan kost het niet eens veel meer moeite (scheelt ook weer sjouwen). De glutenvrije pasta’s zijn wel 1 tot 2 euro duurder, maar je darmen zullen je dankbaar zijn. Zie het als een investering in jezelf (en je gezin).

Groentepasta

Wil je ‘s avonds niet zo’n enorme berg met koolhydraten naar binnen werken, dan heb ik nog een leuke tip voor je. Met een Spirooli apparaatje kun je van courgette mooie spaghettislierten maken. Een dunschiller kan natuurlijk ook. En wat dacht je van wortel spaghetti? Zelfgemaakte pastasaus erbij, beetje bio-gehakt en je hebt een spaghetti bolognese beleving. Ook een goede manier om genoeg groente naar binnen te krijgen.

Ook in plaats van lasagnebladeren kun je groenten gebruiken. Zoals in de lengte gesneden plakken van aubergine of courgette om de laagjes op te bouwen. Smaakt net zo lekker en maakt de lasagna ook iets minder zwaar op de maag.

Kortom er zijn genoeg mogelijkheden om een gezonde pasta op tafel te toveren. Kies het gezonde alternatief wat het beste bij jou past.