groenesmoothieJe hebt ze vast wel eens voorbij zien komen: die groene, smerig uitziende sapjes of smoothies. Ook ik heb het nodige commentaar gehad in mijn omgeving wanneer ik mijn hulk-drankje weer tevoorschijn haalde. Hetgeen de meeste “newbies” afschrikt is de groene kleur. Groen heeft de associatie van “gezond en vies”. Vooral mannen kunnen hier een hevige afkeer tegen hebben is mijn ervaring.  Een lekker rebelse ongezonde hap vinden ze veeeeeul stoerder dan een groen smurriesapje. Toch heb ik ook een aantal stoere durfals overstag zien gaan die trots hun hulk-drankje met zich mee dragen. Powerrrrr!strongarm

Hoe pak je dit aan?

Stap 1: Take it easy. Ga niet gelijk los met alle groentes door elkaar. Bouw het langzaam op. In het begin wil je nog het idee hebben dat het een fruitsapje is. Zorg dat het qua smaak niet veel verschilt. Je kunt voor 2 strategieën kiezen.

  • Wennen aan de kleur: maak een fruitsapje in de blender van bijvoorbeeld appel en peer. Doe daar verse muntblaadjes doorheen. Je sapje krijgt een groene kleur, maar het smaakt nog steeds als een fruitsapje. Zo kun je wennen aan de kleur en leer je dat groen ook lekker kan zijn :-))
  • Wennen aan de smaak: Is een hulk-drankje nog net een stap te ver? Maak dan een rood drankje. Bijvoorbeeld een rode biet met een appel en bessen. Het ziet eruit als een fruitsapje, maar stiekem zit er ook wat groente in.

Stap 2: Doe er langzaam wat meer groente in en minder fruit. Bij stap 1 was de verhouding groente en fruit nog 1:3. Dit ga je langzaam opbouwen tot 1:1 en vervolgens naar 3:1. Een goede manier om dit te doen is door het gebruik van “neutrale” groente. Deze groente hebben niet een overheersende (groente)smaak, maar laten de zoete fruitsmaak nog domineren. Geschikte groente soorten zijn:

  • Spinazie
  • Komkommer
  • Bleekselderij
  • Munt
  • Peterselie
  • Avocado

Stap 3: Voeg er superfoods aan toe. Maak je smoothie rijker en gezonder door er superfoods doorheen te doen. Je hebt superfoods die de smaak verbeteren en ook nog een gezonde toevoeging zijn. Bijvoorbeeld:

  • Gojibessen
  • Blauwe bessen en alle andere bessen
  • Hennepzaad
  • Kokosolie
  • Rauwe cacaopoeder

Ook zijn er superfoods die erg gezond voor je zijn, maar ook erg overheersend qua smaak (lees: smerig). Dit zijn superfoods voor gevorderden. (Of je moet er iets meer fruit bij doen om de superfoodssmaak te maskeren) Wees in het begin spaarzaam met het toevoegen ervan (niet meer dan een theelepeltje) en gebruik zeker niet meerdere superfoods door elkaar.

  • Spirulina
  • Chlorella
  • Maca
  • Tarwegras

Stap 4: Stem je smoothie af op je persoonlijke doelstellingen.

  • Ben je een sporter? Doe een schep eiwitpoeder in je smoothie en je slaat 2 vliegen in 1 klap. Na het sporten geef je het lichaam de eiwitten die het nodig heeft voor spierherstel en de nodige vitaminen en mineralen.
  • Heb je last van een schommelende bloedsuikerspiegel? Voeg een vetbron toe aan je smoothie, zoals een handje nootjes, zaden of een eetlepel kokosolie. De fruitsuikers worden zo vertraagd opgenomen in je bloed. Een beetje kaneel helpt ook.
  • Wil je je immuunsysteem versterken of meer energie? Gebruik dan de juiste superfoods die dit doen, zoals spirulina en tarwegras.
  • Wil je je smoothie als volwaardige maaltijd gebruiken? Voeg dan wat “zwaardere” ingrediënten toe zoals een avocado, noten, eiwitpoeder of havermoutvlokken. Hiervan raak je langer verzadigd.
  • Wil je ontgiften? Rode biet is een uitstekende groentesoort die je lever helpt te ontgiften. Ook de superfood chlorella helpt je lever ontgiften.
  • Wil je je oestrogeen en progesteron verhouding in balans brengen? Voeg dan de superfood Maca toe aan je smoothie. Maca heeft een adaptogene werking. Het remt of boost oestrogeen afhankelijk van wat jij nodig hebt.

Dan nog een paar laatste tips over het nuttigen van je smoothie:

  • Hou elke slok eventjes in je mond, zodat je jezelf de kans geeft om enzymen aan te maken die helpen bij de vertering.
  • Drink de smoothie het liefst zo snel mogelijk na het maken op. Je kan hem maximaal 8 uur bewaren in de koelkast. Maar hoe langer je wacht des te meer voedingsstoffen verloren gaan.
  • Drink je smoothie het liefst uit glas en niet uit plastic.
  • Overdrijf niet. Een smoothie per dag is prima, maar zorg dat je ook voldoende “vast” voedsel eet.
  • Hou je niet van een koude smoothie? Warm hem dan op, zodat je een lekker smoothie-soepje krijgt. Heerlijk voor winterse dagen. In plaats van fruit kun je dan zeezout gebruiken en het daarmee helemaal hartig maken.